In deze maandelijkse digitale nieuwsbrief lichten we drie activiteiten en artikelen van de afgelopen maand uit die voor u interessant en relevant kunnen zijn. Indien u geen prijs op onze nieuwsbrief stelt kunt u zich onderaan deze nieuwsbrief afmelden. Voor een totaaloverzicht van alle activiteiten, rapporten, artikelen etc. kunt u natuurlijk altijd terecht op onze website, www.waddenacademie.nl |
1. Factsheet Kwaliteit van het oppervlaktewater in het Waddengebied verschenen |
Op 16 juni bracht de Waddenacademie de factsheet Kwaliteit van het oppervlaktewater in het Waddengebied uit. Nederland gaat de Europese doelen die in 2027 bereikt moeten worden waarschijnlijk niet halen, schrijft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Milieu aan de Kamer. Dit geldt ook voor het Waddengebied, zo blijkt uit deze derde factsheet van de Waddenacademie. Lees hier meer. |
2. Lezing Piet Hoekstra Waddentoogdag 2022 |
Op 20 juni werd in Delfzijl de toogdag voor de Wadden gehouden, georganiseerd door het Waddenfonds in samenwerking met het Omgevingsberaad Waddengebied. Thema dit jaar was Kusten voor de toekomst. Piet Hoekstra, portefeuillehouder geowetenschappen en klimaat bij de Waddenacademie hield in het plenaire ochtendprogramma een inleiding met als titel: ‘De Waddenkust als een integraal en dynamisch systeem: “polderen” in de natuur? Aanzet tot een integrale kustaanpak in het Waddengebied.’ De pdf van de inleiding is te downloaden via onze website |
3. Symposium de toekomstige zoetwatervoorziening in het Waddengebied |
Op 29 juni organiseerden LTO-Noord, HZPC en de Waddenacademie in Metslawier het 28e symposium van de Waddenacademie over de toekomstige zoetwatervoorziening in het Waddengebied. Ruim 100 deelnemers volgende de lezingen en discussies. Een verslag van de dag, inclusief foto’s en presentaties is inmiddels te vinden op onze speciale symposium website. Het op het symposium gepresenteerde rapport Zoetwatervoorziening in het Waddengebied: tussen zoet en zout is te downloaden via de publicatielijst van de Waddenacademie. |